Wszystko o suplementach diety

Coraz więcej mówi się o suplementach diety. Warto wiedzieć czym one w rzeczywistości są, zamiast niepotrzebnie faszerować się pigułkami. Suplementy diety, mają nam dostarczyć składników, których brakuje naszemu organizmowi. Czasem jednak bez zrobienia odpowiednich badań, ciężko jest stwierdzić, jakiego składnika nam brakuje. Warto przy tym pamiętać, że często nadmiar jest równie szkodliwy jak brak jakichś witamin. Suplementy diety są różne, a czasem łączą w sobie kilka składników. Z pewnością możemy się bez nich obejść, jeśli tylko nasz styl życia jest odpowiedni. Jeśli nie czujemy się najlepiej, nie wierzmy, że sam suplement diety nam pomoże. W takim wypadku zawsze lepiej wybrać się do lekarza, który skieruje nas na odpowiednie badanie, a te powinny wykazać co jest przyczyną naszego pogarszającego się zdrowia. Być może to właśnie lekarz, przepisze nam któryś z suplementów diety. Jednak w takim wypadku, będziemy mieć pewność, że jego stosowanie w niczym nam nie zaszkodzi i możemy stosować go bez obaw.

Czy suplementy diety są niezbędne?

Suplement diety, oznacza jedynie tyle, że jest to zamiennik. Jeśli więc nie możemy z pokarmem spożywać odpowiedniej ilości na przykład witaminy A, to możemy przyjąć ją pod postacią suplementu diety, czyli przeważnie tabletki. Suplementy diety, mają być idealnym rozwiązaniem, dla wszystkich osób, które nie mają czasu spożywać odpowiednich posiłków. Jeśli jesteśmy zagonieni i częściej jemy poza domem, to takie tabletki, mają nam pomóc w osiągnięciu zdrowia. Jednak jeśli jeszcze trochę będziemy tak biegać za tym światem, to może on nas przytłoczyć. Nic nie jest wstanie nam zastąpić zbilansowanej diety, chwili spokoju na zjedzenie posiłku i odpowiedniej dawki ruchu. Oczywiście czasem nawet najlepsza dieta, może okazać się zawodna. Jeśli pomimo odpowiednio dobranej diety, przez dietetyka, nadal brakuje nam jakiejś witaminy czy mikro bądź makro elementu, to zakupienie suplementów diety, jest jak najbardziej wskazane. Bardzo często przepisują je również sami lekarze, aby wspomóc terapię u pacjenta.

Suplementy diety – czy je stosować?

W telewizji, chyba każdy z nas widział nie jedną reklamę suplementu diety. W ten sposób można za pomocą jednej tabletki, przyjmować odpowiednią dawkę magnezu, witamin, ale także innych substancji, które mają wspomóc naszą dietę. Jeśli więc mamy problem na przykład ze stawami, możemy zażywać glukozaminę, która jest odpowiedzialna za wytworzenie się mazi. Dzięki niej, nasze stawy, powinny przestać skrzypieć, jak nienaoliwiony zawias. Tyle teoria, przejdźmy teraz do rzeczywistości. Niektóre preparaty, zwane suplementami diety, zawierają niepotrzebnie 100% dziennej dawki. W pokarmach, które spożywamy, także zjadamy na przykład witaminy, czy makro i mikro elementy. W związku z tym, ich nadmiar może nam zaszkodzić, tak jak i niedobór. Suplement diety, ma być idealnym lekarstwem bez recepty, które pomoże nam lepiej funkcjonować. Niestety nie zawsze się to sprawdza, gdyż przyczyna w skrzypieniu stawów, może leżeć gdzie indziej niż w za małej ilości glukozaminy w organizmie. Zawsze takie darmowe lekarstwa, powinniśmy skonsultować z lekarzem, a przynajmniej poradzić się farmaceuty.

Wpływ odżywek na organizm

W coraz większej ilości miast, można spotkać sklepy sprzedające odżywki dla kulturystów. Są to przeważnie odżywki białkowe, które przyspieszają rozrost masy mięśniowej. Oczywiście jeśli regularnie się przy tym ćwiczy, dlatego przeznaczone są one dla kulturystów. Jeśli mamy zamiar stosować takie odżywki z pewnością mamy wątpliwości, czy aby na pewno są one bezpieczne. To co można powiedzieć na pewno to to, że nie prowadzi się badań, które stwierdziłyby, jaki jest wpływ danej odżywki na przykład na wątrobę. Jednak jeśli zamierzamy stosować takie odżywki to starajmy się kupować je tylko w sprawdzonym sklepie. Warto wybierać sklepy stacjonarne, które cieszą się renomą i są polecane przez inne osoby, choćby na forach internetowych. W przypadku odżywek, które można kupić online z niepewnych źródeł, może dojść do ich zanieczyszczenia efedryną czy hormonami, co może być dla nas niebezpieczne. Jeśli chodzi o odżywki białkowe, to nie mogą ich przyjmować osoby z chorymi nerkami, gdyż produkt ten, bardzo je obciąża.

Odżywki, jaki mają wpływ na organizm?

Wiele osób, które pragnie związać swoją przyszłość z kulturystyką, używa wielu odżywek, które przyspieszają rozrost masy mięśniowej. Jednak jest to w pewien sposób, ingerowanie w nasz organizm. W związku z tym, pojawia się pytanie, czy aby na pewno odżywki dla kulturystów, są na pewno bezpieczne? Odpowiedź nie jest do końca jednoznaczna, gdyż odżywki te, nie są przeważnie badane pod kątem ich wpływu na poszczególne organy takie jak wątroba czy żołądek. W związku z tym nie można stwierdzić, czy mają one jakiś wpływ na nasz stan zdrowia. Pewne jest natomiast to, że takie produkty, należy kupować jedynie ze sprawdzonych źródeł, a więc najlepiej w sklepie stacjonarnym. Wiele bowiem odżywek, które można zakupić są sprowadzane z zagranicy. Niestety dochodzi tam do ich zanieczyszczenia, szkodliwymi substancjami, takimi jak na przykład efedryna czy hormony. Może to być bardzo niebezpieczne dla organizmu. Jeśli chodzi o normalne już odżywki białkowe, to bardzo obciążają one nerki w związku z czym nie mogą ich stosować osoby z problemami tego organu.

Jak mądrze jeść?

Jedzenie dla niektórych to przyjemność. Jednak pamiętajmy, że jemy przede wszystkim dlatego, aby żyć, a nie na odwrót. W związku z tym powinniśmy wiedzieć, że mądre odżywianie, pomoże nam w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, a także w utrzymaniu całego ciała w zdrowiu. Jeśli źle się odżywiamy, możemy czuć się senni, nasz wzrok może się pogarszać, a w skrajnych przypadkach może dojść do takich chorób jak miażdżyca czy cukrzyca. Mądre jedzenie polega na zróżnicowanej diecie, która zawiera różne produkty. Jeśli więc lubimy mięso, nie musimy sobie go odmawiać, ale czasem zamiast większej porcji mięsa, połóżmy na talerz niewiele mięsa, a znacznie więcej warzyw. Jeśli nie wiemy jakie produkty są zdrowe, warto patrzeć na skład potraw na opakowaniach, a także na tabelę kaloryczności, oraz zawartość białek, węglowodanów, czyli cukrów oraz tłuszczy. Dzięki temu, będziemy mogli wybierać produkty zdrowsze dla nas. To co warto jeść to warzywa, które mogą zastąpić nam owoce, ponieważ te zawierają sporo cukru. Jogurty naturalne, zamiast owocowych, czy woda zamiast soków, to także dobre rozwiązanie.

O kaloriach, dietach i piramidzie żywienia

Każdy z nas choć raz czytał w gazecie, lub słyszał w telewizji o zdrowym odżywianiu. Jednak nie wszyscy interesują się tą tematyką, dopóki nie muszą. Jeśli zauważyliśmy, że zaczynamy przybierać na wadze, warto się zastanowić nad tym co i ile jemy. Istnieje wiele mitów, na temat zdrowego odżywiania, takich jak na przykład, możliwość nieograniczonego jedzenia owoców. Znacznie lepiej jeść już warzywa, które mają mniej cukru. Jeśli chcemy wiedzieć co i w jakich ilościach jeść, na początek zwróćmy uwagę na piramidę żywienia. Na jej podstawie znajdują się produkty skrobiowe, a więc ziemniaki, kasza, makaron, ryż czy pieczywo. Mówiąc ziemniaki, mamy na myśli ziemniaki, a nie ziemniaki pływające w sosie. Wyżej znajdują się warzywa, potem owoce. Dopiero następne są produkty mleczne, a jeszcze wyżej mięsne. Na samej górze znajdują się słodycze, które praktycznie nie są nam potrzebne. Jeśli chodzi o kalorie, to warto udać się do dietetyka, aby ocenił jakie jest nasze dziennie zapotrzebowanie. W zależności od wzrostu, wagi i aktywności fizycznej, będzie ono inne.

Ile kalorii potrzebuje mój organizm?

Jeśli mamy problem z racjonalnym odżywianiem, koniecznie powinniśmy udać się na konsultację do dietetyka. Obojętnie czy jeszcze nasza waga nie przekroczyła progu nadwagi czy już tak, warto wybrać się do poradni dietetycznej, aby odpowiednio skomponować swoją dietę. Okazuje się bowiem, że to co znamy ze szkoły, czyli 2000 kalorii dla kobiet i 2500 kalorii dla mężczyzn, nie do końca jest prawdą. Wiele bowiem zależy od wagi i wzrostu danej osoby, a także od wykonywanej przez nią pracy oraz od aktywności fizycznej. Samodzielnie, także możemy obliczyć ile kalorii potrzebuje nasz organizm. Przyda nam się do tego specjalny kalkulator, który możemy znaleźć nawet przez internet. Jeśli jednak zależy nam od razu na dopasowaniu diety, koniecznie powinniśmy zwrócić się do dietetyka, która po odpowiednich badaniach dopasuje naszą dietę do naszych potrzeb. Jeśli jesteśmy mężczyzną, który pracuje fizycznie, a dodatkowo jeszcze wykonuje ćwiczenia fizyczne, może się okazać, że nasz organizm będzie potrzebował nie 2500 kalorii, a 4500 kalorii!

Piramida żywienia

Z pewnością nie raz słyszeliśmy o zdrowym odżywianiu. Nie wszyscy przywiązują wagę do tego co jedzą, przez co w przyszłości mogą mieć problem z nadwagą. Wraz z nią mogą przytrafić się inne choroby w tym cukrzyca, czy miażdżyca. Jeśli chcemy się dobrze odżywiać i cieszyć dobrym zdrowiem, od samego początku naszego samodzielnego odżywiania, powinniśmy zaznajomić się z piramidą żywienia. W takiej piramidzie, przedstawiono w skrótowej wersji to czego możemy jeść więcej oraz to czego powinniśmy jeść mniej. To co znajduje się na podstawie piramidy, to produkty, których możemy spożywać więcej, natomiast im bliżej wierzchołka, tym więcej produktów z którymi nie powinniśmy przesadzać. Na samym dole, czyli na podstawie piramidy znajdują się produkty skrobiowe, a więc makaron, chleb, ziemniaki, ryż czy kasza. Następne w kolejności są wszelkie warzywa, a nieco wyżej owoce. Pamiętajmy, że warzywa są zdrowsze, gdyż nie zawierają tyle cukrów. Nad owocami są produkty mleczne, a nad nimi mięsne. Jeszcze wyżej znajdziemy produkty takie jak oleje i margaryny, a na samej górze są umieszczone słodycze.

Prawidłowa dieta

O prawidłową dietę, powinni dbać wszyscy, nie tylko osoby cierpiące na nadwagę. To, że obecnie, nasza waga jest w normie, nie oznacza, że tak samo będzie za parę lat. Z wiekiem metabolizm zwalnia, przez co, szybciej przybieramy na wadze. W związku z tym, warto już w młodym wieku, wiedzieć, co możemy jeść, a czego powinniśmy unikać. Później będzie nam łatwiej zachować odpowiednią wagę. Pamiętajmy, że utrzymanie wagi, ma nie tylko względy estetyczne. Przede wszystkim zbyt wysoka waga naszego ciała, ma negatywny wpływ na nasze ciało. Stawy są nadmiernie obciążone, przez co może dojść do poważnych zwyrodnień. Także serce czy wątroba, mogą na tym poważnie ucierpieć. Nie wspominając już o chorobach przewlekłych takich jak cukrzyca. Jeśli mamy problem z wybieraniem zdrowych produktów i nie zawsze wiemy co wrzucić do koszyka, możemy zwrócić się do dietetyka. Ustali nam on odpowiednią dietę, która będzie dopasowana, nie tylko do naszej obecnej wagi i wzrostu, ale także do pracy jaką wykonujemy, a także do aktywności fizycznej.